Eva

torsdag den 1. januar 2009

2008 var slet ikke så skidt endda

Så kom vi ind i endnu et nyt år. Og så var det at jeg kom til at tænke på, at 2008 ikke har været så skidt endda - men som manden tørt kommenterede, så mente han ikke det kunne blive meget værre end 2007. Så måske vi er på vej mod bedre tider?

Lidt punktmæssig gennemgang af de sidste 4 år.

2005:
1. Lagengymnastik med plan om snarlig graviditet

2005 var et godt år, vi besluttede vi gerne ville være forældre og glædede os til det.

2006:
1. Fortsat lagengymnastik med håbet om graviditet
2. Besked om at vi ikke kunne få børn selv!
3. Udredning og forberedelse til behandling, herunder celleprøve fra livmoderhalsen med tegn på celleforandringer

2006 var året hvor vi langsomt selv kom til den erkendelse at vi nok ikke kunne få børn - og lægevidenskaben satte så to streger under den frygt.

2007:
1. Biopsi og efterfølgende keglesnits operation
2. Udredning, ventetid, udredning, ventetid og ventetid
3. Besked om lukkede æggeledere
4. Sprængt blindtarm med efterfølgende indlæggelse i en uge - udsatte første IVF forsøg, idet jeg over 2 uger tabte 6 kg og mit naturlige system strejkede derefter i en længere periode
5. Første forsøg - IVF (kort behandling) - ingen befrugtede æg
6. Andet forsøg - ICSI (kort behandling) - negativ
7. tredje forsøg - ICSI (kort behandling) - negativ

2007 var i mine øjne det sværeste. Celleforandringerne der var fremskredne, satte min egen dødelighed i fokus. De lukkede æggeledere betød, at det var mig der havde et fertilitetsproblem, og at jeg kun ville kunne blive gravid igennem smertefulde og hormonfyldte behandlinger. Den sprængte blindtarm tog pusten fra mig både psykisk og fysisk (det er de kilo jeg stadig ikke har været i stand til at tage på endnu). IVF forsøget gjorde vores fertilitetsproblem endnu værre - vi er åbenbart ikke et godt match.

Ovenstående cocktail var kombineret med et job, hvor der var meget dårligt psykisk arbejdsmiljø. Jeg endte med at blev fyret efter et år, uden begrundelse. Min chef blev utilfreds med min arbejdsindsats ca. 2 uger efter, jeg havde fortalt jeg var i behandling - og jeg blev fyret ca. 2 måneder efter jeg havde givet dem beskeden om fertilitetsbehandling. Det endte med en større erstatning.

2008
1. Fjerde forsøg - ICSI (lang behandling) - negativ
2. Operation - kikkertundersøgelse af æggeledere, begge virker fint og er altså ikke lukkede, derudover fund og fjernelse af endometriose
3. Godkendelse i fase 1 til adoption
4. Femte forsøg - ICSI (lang behandling og blastocystdyrkning) - negativ
5. Opstart af sjette forsøg.....

2008 er kun blevet til to forsøg og en kikkertundersøgelse - der har vist at mine æggeledere rent faktisk fungerer fint (ikke at det hjælper os det store, når æggene ikke bliver befrugtet af sædcellerne, men det trøster mig alligevel på en eller anden måde). Vi har sat gang i adoptionsprocessen, og så har jeg fået et nyt job.

2009
1. Sjette forsøg - ICSI (lang behandling) - .......

I år kommer vi til at finde ud af om ønsket om en baby kommer til at gå "naturens vej" eller om vi skal adoptere.

Så det kan næsten ikke blive andet end et godt år - for ved slutningen af 2009 vil vi vide hvordan vores baby skal komme til os, samt finde ud af, hvornår vi kan regne med at blive forældre!!! Og det er da ikke mindre end fantastisk, at vi endelig er nået så langt!

2 kommentarer:

  1. Hold da op hvor har I været meget igennem!
    Det må være en overvældende proces, som man ser frem til at sætte et punktum for - på den ene eller den anden måde.
    Må Jeres drøm om en baby gå i opfyldelse i 2009 - hvordan den end bliver til.

    Knus,
    Ønske

    SvarSlet
  2. Fru Larsen, rigtig god opgørelse af tal og fakta! Men sikken en tur i har været igennem. I fortjener sku' virkelig et lykkebringende år!!! Glæder mig til at følge dig også i 2009, det MÅ være jeres år!

    Knus, Betty

    SvarSlet