Eva

torsdag den 8. januar 2009

Sagde nogle Mars og Venus?

Forskellen mellem mand og kvinde er meget tydelig herhjemme i øjeblikket.

Mine tanker kredser om de mange mislykkedes forsøg - at man kun har samme chance for graviditet de første 3-4 gange, og så daler sandsynligheden derefter. Da vi nu er ude i 6. forsøg er min holdning at vores graviditetschance aldrig har været lavere. Jeg går derfor og forbereder mig på endnu et nederlag.

Manden derimod har det lige omvendt. Hans filosofi er, at vi startede med IVF uden befrugtede æg, så gik vi videre til ICSI, der jo trods alt har sikret meget fine æg til oplægning hver gang, og nu er vi ude i det med blastocystdyrkning. Efter hans mening er vi kommet et skridt tættere på graviditeten, hver gang lægerne har prøvet noget nyt. Højdepunktet var åbenbart, da vi sidste gang havde en blastocyst på 5. dagen - for så vidste vi da, at ægget var levedygtigt så længe. Så han mener altså at chancen nu er større end den har været tidligere.


Underligt som hjerner kan opføre sig forskelligt.

3 kommentarer:

  1. Normalt siger man at kurven knækker ved 6 forsøg, men adskillige undersøgelser i udlandet hvor der er ikke er begrænsning i det offentlige viser det overhoved ikke holder. Lægerne i DK har netop indrømmet at den eneste grund til at man siger at kurven knækker ved 6 forsøg er at næsten ingen går igennem flere end 6 forsøg. sålænge æggene er befrugtet og deler sig så er chancen lige stor i 1 forsøg som i 8. Har en afhandling på dette hvis du vil læse den:-) Jeg er så absolut enig med din mand....hehe

    SvarSlet
  2. Jeg skulle lige til at skrive, at jeg mener Fru P havde bevis på, at det forholder sig anderledes. Men det klarede hun selv :)
    Selvom jeg nok ikke er kendt for ukuelig optimisme, så er jeg så absolut enig med din mand. Det er super at lægerne prøver forskellige ting, i stedet for at "smide æg op i blinde", som jeg nogle gange har fornemmelsen af i det offentlige system.
    Jeg håber, hepper og krydser!

    SvarSlet
  3. Det er interessant som de fleste af os her i bloguniverset ligger inde med positive mænd, der har en tro på det her projekt...

    Sådan en har jeg også herhjemme, og det er jo for det meste rigtig dejligt, men nogle gange også lidt belastende at man hele tiden er hende pessimisten.

    Altså, jeg holder mig også til Fru P's studie (som jeg dog aldrig har set) men det giver bare så god mening, konklusionerne. Og jeg er jo selv en af dem, der skulle igennem 6 ÆU før der var bid. Og i har jo æg til oplægning hver gang, hvilket er ret gode tegn.

    Jeg håber ikke i har meget ventetid tilbage og de to streger er lige om hjørnet.

    Knus og tanker,
    Sech

    SvarSlet