Eva

onsdag den 24. marts 2010

Amning

Amningen er bare ikke sjov.

Det starter med stærke smerter i starten af hver amning. Det føles som om hun har sylespidse tænder der bliver jaget ned i brystvorterne. Det forsvinder dog som oftest efter et minutstid. Men på venstre bryst går der ikke mange minutter med nogenlunde smertefri amning før det begynder at svie.

Derudover har jeg i begge bryster smerter der efter amningen nærmest stråler igennem brystet og mine brystvorter er ekstremt ømme. Det er efterhånden længe siden at jeg har fået en knus af min mand, for det gør simpelthen så ondt, når noget maser det mindste på brysterne.

Jeg bliver mere og mere bange for at jeg måske har fået svamp. Øv øv øv!

Hvis det bliver ved sådan her, så bliver hun altså flaskebarn, for lige nu ser jeg med frygt frem til næste amning - en del af amningerne starter med at jeg sidder med tårene ud af begge øjne - og en del af amningerne slutter på nøjagtig samme måde.

Vi får besøg af sundhedsplejersken på fredag, og indtil da tror jeg vi prøver et råd der er fundet på nettet - nemlig at vaske brystvorter og Evas mund med danskvand inden amningerne. Det kan vel ikke skade....

Jeg føler mig som en ekstremt dårlig mor, når jeg sidder og ammer hende og bare venter med længsel på at hun er færdig. At jeg i ammesituationen kun kan tænke på hende som en smertefuld sugemalle. Øv hvor er jeg træt af amning!

5 kommentarer:

  1. Av det lyder ikke rart! Jeg synes bestemt ikke at du skal have dårlig samvittighed, for der er da ingen der ville kunne nyde det i den situation.
    Trøstekram

    SvarSlet
  2. Først og fremmest tilllykke med den lille smukke pige. Nårh hvor er hun kær!

    Det lyder som om at du har noget trøske og det er derfor det svier og gør så ondt at amme. For ja med trøske gør det siiiiindssygt ondt! Jeg har haft det hele - brystbetændelse, sår og trøske, så jeg kan også skrive under på at amning ER hårdt arbejde. Jeg håber det går og at det bliver bedre.

    Jeg fik noget mundhulegel på apoteket for trøsken, det skulle smøres på brystvorten inden amning. Og det hjalp. Jeg tror man kan få det i håndkøb.

    Knus til dig (og ja, bare et virtuelt for jeg ved hvor ømme dine bryster er!)

    SvarSlet
  3. Forresten, altså hvis det ER svamp, så er det nemt at komme af med. Mundhulegel i et par dage, allerede efter en dags tid er der mærkbar forskel.

    SvarSlet
  4. Jeg er helt enig med Sechen - vi har haft trøske i rigtig mange omgange, og det er præcis, som du beskriver. Danskvand hjalp ikke her, vi brugte også mundhulegel på både mig og hende, og det hjælper hurtigt. Asta syntes endda, at det smagte godt :-)
    Johanne

    SvarSlet
  5. ja skynd dig at få fat på den gele på apotekt mod trøske inden det blir så slemt som med mig...

    SvarSlet