Eva

lørdag den 21. februar 2009

Ja - det var så det.

Blodprøven var negativ - og jeg begyndte at bløde igår.

Klinikken nåede ellers at rode godt rundt i det på testdagen. Jeg havde været forbi om morgenen og fået taget en blodprøve, men de ringede ikke til mig efterfølgende. Da jeg så ringede til dem beklagede de mange gange, men den var vist blevet til en blodprocent-blodprøve istedet, så jeg skulle komme forbi dagen efter og få taget en ny. Da jeg så med tårene stående ud af begge øjne fik givet beskeden videre til mand og mor, så ringede de - ja nu har vi fundet den, og den var negativ. Ja så kunne jeg jo tage ringerunden igen.

Nogle gange har jeg lyst til at ringe til alle de mennesker der i årenes løb har haft kommentarer så som "du er stadig ung", "du har masser af år tilbage at blive gravid i", "du skal nok nå det" og fortælle at nej - sådan er det ikke - se selv!

Det kan godt være jeg er ung. Og jo, hvis jeg havde lyst til at gennemgå 10, 15, 20 eller 30 forsøg endnu, jamen så ville jeg da have tid til det. Men sådan er virkeligheden bare ikke. Rent psykisk er der grænser for hvad man som menneske kan holde til. Rent fysisk giver lægerne os dårligere og dårligere odds for at opnå graviditet for hvert forsøg der mislykkes. Sidst jeg snakkede med lægen om odds, sagde han at efter forsøg nr. 8 var der langt mellem snapsene. Så nej - jeg har ikke samme odds, som en der lige er begyndt i behandlingshelvedet.

Noget andet er livskvaliteten. Når jeg kigger tilbage på de sidste år, så har vores liv i høj grad været på stand-by. Da vi flyttede ind i huset var det ene værelse tiltænkt et barn. Vi ventede med at indrette det, og da vi endelig gjorde, blev det gjort for en billig penge - vi skulle jo nødig gøre det superlækkert, for så en måned senere at være gravid. Bestilling af ferier er blevet udskudt utallige gange - hvis jeg bliver gravid i dette eller næste forsøg, så kan jeg jo ikke flyve på det tidspunkt. Bilindkøb er blevet foretaget med en underlig fornemmelse - hvad nu hvis vi får tvillinger i næste forsøg, så har vi ikke plads til dem i denne lille, men meget dyre bil. Møbler er blevet købt ind med henblik på at de skal være børnevenlige, tøj er købt udfra tesen at der også skal være plads til en lille mave. Cremer er blevet skiftet ud med parabene- og parfumefrie. Mad er blevet købt med henblik på, hvad der er godt hvis jeg er gravid. Jobskiftet har givet mig dårlig samvittighed, fordi jeg jo potentielt ikke vidste, om jeg ville være gravid 1 måned senere.

Socialt har det også haft sin effekt. Vi har meldt os syge til flere sociale sammenkomster, fordi jeg ikke kunne/ville drikke eller fordi det faldt sammen med en eller anden undersøgelse. Jeg har så vidt muligt forsøgt at undgå at snakke børn med venner og veninder - jeg vil helst undgå spørgsmålet "nåhh, skal i ikke også snart ha' en lille en?".

I det hele taget har dette cirkus optaget så meget energi, at jeg til tider helt glemmer at leve. Og det tror jeg i bund og grund ikke man forstår, før man har været det igennem selv. Så ja jeg er ung - men nej, jeg har ikke masser af år tilbage at blive gravid i.

6 kommentarer:

  1. åh altså. Jeg ved hvordan du har det og genkender alle dine stand-by beskrivelser. Og du har helt ret. Der er grænser for hvad man kan og skal stå model til. Jeg håber I finder håbet frem igen, og at babydrømmene bliver til virkelighed - one way or the other. /SIGNE

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Du er ikke den eneste i verden, der har det sådan. Øv hvor jeg blev jeg trist da jeg læste om stand-by-livsstilen. Nok mest fordi det gik op for mig, at jeg selv lever sådan et liv. Det gør mig også rigtig trist, at andre også har det sådan. For selvom vi ihærdigt forsøger ikke at sætte livet på stand by, så må jeg indrømme, at vi nok alligevel gør det. Og hvor er det bare træls. Men jeg ved sgu ikke hvad man skal gøre ved det. Forhåbentlig slutter det en dag for os begge og for alle de andre piger, der har det sådan

    SvarSlet
  4. Jeg føler med dig. Stand-by liv er en meget god beskrivelse, for selv om man prøver at gøre alt som almindeligt bliver det lidt for meget "om" og "hvis" til at livet bliver lige som normalt. Jeg stræver et sted mellem at ønske at være positiv og give project baby fuld pinde, og at finde en ny rætning fremad - med nogle nye idealer for hvordan livet kan være. Og det kan romme meget livet - snart er det forår, og da er det jo meget der skal nydes! Håber du kan finde lidt tid til at nyde! ms.Key

    SvarSlet
  5. Søde Fru Larsen, du beskriver præcis mit liv de sidste 2 år... og præcis mine tanker om det hele indtil for 14 dage siden. Der var alle hormoner ude af kroppen, og jeg ved ikke om der nogensinde kommer flere ind igen. Det er en underlig ro der kommer over en når man kan begynde at se lyset for enden af BIB tunellen. Håber sådan at du kommer over på den anden side... men jeg kan så absolut godt forstå at du er ved at køre træt i det. kæmpe knus herfra

    SvarSlet
  6. Jeg kan 100% kende dine tanker om stand-by liv. Jeg føler også at 2007-2008 var i hvert fald 1½ år på stand-by for mig/os. Afbud til komsammener, hvor der var kvinder med maver, folk med børn og så videre. At skulle gå tidligt hjem for at fixe under opregulering. Tilpasning af ferier, så det ikke faldt ind i behandlinger (og tilsvarende skuffelser, når en strejke eller andet uforudset kom imellem) og alle tankerne om "hvis jeg bliver gravid". Man lever i fremtiden i stedet for nuet, og det er bare forfærdeligt.

    Jeg har desværre ikke den gode opskrift til at komme ud af det på. Anerkendelse af at det er sindssygt hårdt hjalp for mig. At tilgive sig selv for ikke at være overskudsagtig og glad altid. Og sætte 110% fokus på selvforkælelse af sig selv og manden.

    Jeg sender lige et kæmpe virtuelt knus
    Sech

    SvarSlet