Eva

torsdag den 15. april 2010

Så er det slut....

Så er det vist det allersidste ammeindlæg.

Søndag aften gik jeg ned med flaget. Jeg tror at jeg for første gang indrømmede overfor mig selv at det rent faktisk var en mulighed (og måske den bedste løsning) at gå over til 100% flaske og modermælkserstatning. Selvom udpumpningen har hjulpet, så har der stadig været store udsving i smerterne både under og mellem amningerne.

Mandag morgen lavede jeg en liste over fordele og ulempe ved flaske. De eneste to punkter jeg kunne komme på ulempelisten var:
  • Sundere med modermælk
  • At man skal have flasker m.m. med på tur, og det er besværligt med opvarmning når man ikke er hjemme.

På positiv listen ved flasken kom der en del flere punkter:

  • Ingen smerter ved amning
  • Ingen smerter mellem amninger
  • At kunne holde Eva og trøste hende - uden at trykket på brystet giver smerter
  • Ingen tvivl om at hun får nok mad
  • Intet behov for udpumpning

Og så de mere luksusprægede punkter på positiv-listen:

  • Kortere "amninger"
  • At jeg kan leve som jeg har lyst for første gang i 5 år. Vin, parfume, parabener, slik, junkfood, gødning til planterne i haven, maling af træet på huset - jeg kan det hele og behøver ikke tænke over de eventuelle skadelige effekter der kan have for Eva.
  • Lige forhold til Eva - jeg og manden er ligestillede i forhold til amning og nærhed
  • Nemmere at få passet hos bedsteforældrene

Udsagnet om at modermælk er sundere end erstatning, kan jeg ikke gøre så meget ved. Men sundhedsplejersken siger, at det altså ikke gør den store forskel. Og jeg har jo ammet hende fuldt ud de første ca. 5 uger, så hun har fået rigtig mange gode ting fra min mælk allerede.

Udsagnet om at det er mere besværligt at have flasker og opvarmningsdimser med på tur blev løst af Iiamo flasken.

Selvom positiv listen "by far" udkonkurrerede negativ listen, så har jeg alligevel brugt mange tårer på beslutningen. Følelsen af at jeg satte mine behov foran Evas har virkelig været svær at komme over. Følelsen af at jeg var en elendig mor der ikke satte hendes behov først.

Men hun skal have en glad mor - og en mor der kan kigge på hende og glæde sig over hende uden at amningsproblemerne fylder det hele.

Jeg er igang med at nedtrappe min mælkeproduktion, og jeg tror at jeg er færdig med at amme hende inden for de næste 48 timer. Og hvilken lettelse det er.

Det mest fantastiske er, at jeg for første gang meget længe kan genkende de følelser, som jeg tydeligt kan se hos min mand. Den store glæde over at hun er vores. Den store kærlighed til hende. Tænk hvor er det forfærdeligt, at amningen har gjort, at jeg ikke kunne se hvor dejlig hun er....

5 kommentarer:

  1. Det lyder som den helt rigtige beslutning, og jeg er sikker på at det er det rigtige for dig. Det skal du nok blive rigtig glad for med de mange positive ting, der heldigvis følger med.

    SvarSlet
  2. det lyder som den helt rigtige beslutning, jeg ammede også med smerte og gråd i 5 uger - og den dag vi gik på flasken var en af de bedste..Milla blev mæt og glad og mor blev glad og forelsket i sin lille baby:-) mht Ilamo så er den lidt dum og varmepatroner koster 10 kr stk, men den er ok i nødstilfælde - ellers er det smart at tage en termoflaske med kogt vand og så hjemmefra lave små poser med X antal skeer pulver så kan man lige vupti blande når man er på tur og gir man en flaske inden man tager afsted så passer det med at vandet er blevet lunken når hun skal ha den første flaske på turen. Den vigtigste og bedste investering jeg har gjort er sterilisator til mikro - der kan være 6 flasker i og er uundværlig! jeg skulle ha købt den fra starten, for man gider ikke stå og koge flasker i magrehte skåle som dagene går. Så hr er rutinen at alt undtagen sutterne kommer i opvasker, sutterne renser jeg i hånden og så det hele i mikro 6 minutter så er det hele skoldet og sterilt! - smart

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Det må være fantastisk at kunne amme og slippe for dårlig samvittighed - når ellers det bare spiller. Men det kan ikke være rigtigt, at man som mor skal lide under det i en grad, at man ikke kan nyde sin lille baby. Det giver slet ikke mening. For mig at se har du truffet den helt rigtige beslutning - ikke mindst for Eva (intet overgår en glad mor!).

    SvarSlet
  5. Jeg synes også det lyder som den helt rigtige beslutning for dig!! Synes det er SP der giver kvinder dårlig samvittighed, hvis man ikke kan amme. Du har seriøst kæmpet med næb og klør og jeg tror alle forstår at du nu vælger at gå over til flasken. Jeg kender mange flaske børn og de fejler altså ingenting!! Håber Eva får sin glade mor igen :o)

    SvarSlet