Eva

søndag den 2. august 2009

Hos egen læge

Så var vi hos egen læge i går. Hun følte lidt på livmoderen og sagde det så rigtig fint ud, og så fik vi vores vandrejournal startet op.

Og så var det hun spurgte ind til mine celleforandringer i livmoderhalsen. Altså dem jeg fik et keglesnit for tilbage i 2007. Dengang blev jeg jo "frikendt" efter mit keglesnit, og gynækologen sagde, at jeg så røg tilbage i det normale system.

Men efter lægens udsagn er jeg røget ud af systemet, og jeg skulle have været til kontrol efter 1 år - og at jeg som patient jo selv skulle tage ansvar. Øhh bøhhh - når man får at vide, man bare skal gå hjem og vente på at blive indkaldt - gør man så ikke det? Jeg fik at vide jeg nu var helt normal, og at jeg ikke behøvede bekymre mig længere. Derudover bliver man jo "normalt" indkaldt hvert 3. år, og jeg har derfor ikke skænket det en tanke at jeg skulle hive fat i min egen læge, for der er jo kun gået to år.... Nu er det for sent. Man kan ikke tage celleprøver, når jeg er gravid - og de rør ikke ved min livmoderhals, hvis der er risiko for fosteret!!!

Men det fik en masse dumme tanker til at banke på. Og med lægens "du skal jo selv tage ansvar" fik hun det næsten til at lyde som om, at det da var min egen skyld, hvis der er noget, der ikke er blevet fanget.

Hmm kan ikke lide hende. Den anden (hendes mand) er meget bedre til at forklare og være åben overfor de ting man siger. Madammen kan ikke engang lave en undersøgelse af underlivet uden at det gør ondt. Og nu har jeg altså prøvet et par læger efterhånden - og hun vinder ingen medaljer - Er gal idag! Skal huske at bede om manden næste gang. Gider ikke hende igen.

2 kommentarer:

  1. Tillykke med vandrejournalen, men øv med de celleprøver. Min lille søster har også fået lavet keglesnitsoperation ved juletid sidste år, og hun går skal til kontrol hver 6. måned ved en gynækolog. Prøv at kontakte din din gynækolog, han ved sikkert meget mere end din praktiserende læge. Min søster skal også føles tættere i en kommende graviditet. Vist noget med at de starter med at måle længden af livmoderhalsen i uge 16 og så følger den, fordi der er en forøget risiko for for tidlig fødsel pga. keglesnittet. Det er ikke for at gøre dig nervøs, men bare så du kan gøre din læge op mærksom på det. Knus.

    SvarSlet
  2. Hun lyder som en kegle! Så er det sagt...

    Kram

    SvarSlet