Eva

torsdag den 24. juni 2010

Kunsten at få en baby til at sove

Det er ikke så let, det der med at finde ud af hvordan man skal få pigebarnet til at sove.

Vi fandt tidligt ud af at en Eva-sandwich (hvor vi pakker hende ind i dynen og bærer hende rundt til hun faldt i søvn) fungerede rigtig godt. Men det er trolden altså blevet for stor til. 7 kg er mere end hvad moderens ryg kan holde til....

Jeg har i perioder kunne lægge hende i sengen, og så er hun faldet i søvn mere eller mindre af sig selv. Meeen så sker det jo, at hun græder når hun bliver lagt, og så har jeg tænkt at jeg da denne ene gang kunne give hende en sandwich behandling..... men det har jo så betydet at hun er begyndt at græde oftere og oftere, for det er altså hyggeligere at ligge i armene på far og mor mens man falder i søvn. Rigtig irriterende bliver hun, hvis hun så vågner lige når hun rammer madrassen (eller allerede før hun rammer madrassen). Og så græder hun endnu mere hjerteskærende end før. Når hun har gjort det 5 gange eller mere, så er hun meget billigt til salg, for hun sover selvfølgelig når hun kommer op i armene igen.

Jeg snakkede med sundhedsplejersken om hvad vi skulle gøre. For jeg vil altså ikke ødelægge min ryg. Svaret var at lægge hende i seng, inden hun selv ved hun er træt. Og så gå ind til hende med jævne mellemrum og tilbyde sut eller bare give hende et kys på panden og sige godnat. Så føler hun sig ikke forladt, og vil falde i søvn efter lidt tid. Hvis gråden er tiltagende skulle jeg tage hende op på skulderen (uden underholdning) og lægge hende, når åndedrættet er normalt igen.

Lige nu er hun faldet i søvn efter 10 minutters gråd, 6 kys på panden og en enkelt pause på moderens skulder. Så skal jeg bare huske mig selv på at jeg ikke falder tilbage i den samme faldgrube igen.... for det er jo lige det, som jeg også har gjort de andre gange, hvor jeg har nægtet at ødelægge min ryg. Men på en eller anden måde, så er jeg faldet tilbage i den samme rille.

Men det er fantastisk at have sundhedsplejerskens ord for at det er ok - når nu man læser alt det om, at man endelig ikke må lade sit barn græde sig i søvn..... Og 10 minutters gråd det dør hun altså ikke af....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar